3 Kasım 2014 Pazartesi

ZEYTİN, Zeytin Çeşitleri; Ayvalık,Gemlik, Domat.....


  Zeytin ağacı ÖLÜMSÜZ AĞAÇ olarak da bilinir.Akdeniz ülkelerinin tarım, beslenme ve kültüründe çok önemli bir yer tutmaktadır. Efsanelerde, edebiyatta, söylencelerde hep karşımıza çıkmaktadır. Biz Akdeniz insanlarının hayatında birkaç cümle ile özetlenemeyecek kadar büyük bir önemi vardır. O güzel ağaç; şımarmadan, nazlanmadan, gübre ,su , verimli toprak istemeden binlerce yıl bize meyve vermeye devam eder.
  İşte bende 4 yıl önce küçük bahçemi ağaçlandırmaya başladığımda en büyük yeri zeytin ve üzüme ayırdım. Meyve türlerinde 1 er 2 şer ağaç dikmeme rağmen , zeytin ağacımı 12 adet olarak diktim. 8 adet Gemlik , 2 adet Ayvalık, 2 adet Domat türü diktim. Fotoğraftaki zeytinlere göre açıklarsam; birinci sırada (en büyük olan) Domat, ortadaki Ayvalık, sonuncu Gemlik türü.
    Burada küçük bir püf noktasını anlatmak isterim. Ağaç türü seçerken en sevdiğimiz veya en popüler türler yerine bahçeyi kuracağımız bölgede daha önce başarılı olmuş türlere ağırlık vermek başarıyı garanti eder. Bende ağaçları diktikten sonra Bölgesel konumundan dolayı foça çevresinde daha çok Ayvalık türlerinin başarılı olduğunu gördüm.  Gemlik yerine, Ayvalık türüne daha çok yer verseydim daha iyi sonuç alacağımı geç gördüm. Bu nokta tüm fidanlar ,hatta tüm bitkiler için geçerli diye düşünüyorum. Örneğin yazlığımızın bahçesine bir kayısı fidanı dikmeye karar verdiğimizi farz edelim. Bu durumda gidip bir Şekerpare türü kayısı almayı çoğumuz düşünürüz. Ama toprağın yapısı, iklime, rüzgar durumuna göre o bölgeye uygun kayısı türünü seçmek çok daha doğru olacaktır. Yıllarca büyümesini beklediğimiz fidandan kötü bir sonuç almak üzücü oluyor.
 Ayrıca Zeytin fidanı seçiminde kültür fidanları yerine,  delice (yabani zeytin) fidanına aşılanarak elde edilen fidanlar çok daha dirençli oluyorlar. Aynı zamanda çok daha hızlı gelişiyorlar. Bu konuya ilerde daha geniş değineceğim.
    Zeytin hakkında ciltler dolusu yazmak gerektiğini bilerek daha sonra devam etmek üzere bu yılki zeytinlerimin bir fotoğrafını paylaşayım.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder